Hong Kong: džungľa plná zážitkov

Ak by som mal opísať Hong Kong jedným slovom, bola by to jednoducho džungľa. Betónová rastúca z tej prírodnej. Džungľa plná zážitkov v meste i prírode. Čo nás očarilo viac - centrum, Victoria Peak, Lantau, Disneyland, či kajaky?

Ak si ešte pamätáte, v škole nás učili o ázijských tigroch a Hong Kong patril medzi ne. Keď sme to medzi rečou spomenuli domácim, iba sa smiali, o čom to hovoríme. Je to podobné ako keď začnete Američanovi vysvetľovať, že Slovensko nie je východná ale stredná Európa. Preto sme si schovali naše ostatné perličky a rozhodli sa krajinu spoznať priamo na mieste. Nakoniec sa Hong Kong (zatiaľ) stal Peťovou najobľúbenejšou destináciou na FasaTrase.

Džungľa – typický pohľad v Hong Kongu, buď na mesto alebo lesy.
Džungľa – typický pohľad v Hong Kongu, buď na mesto alebo lesy. (zdroj: NK)

Prvá skúsenosť s Couchsurfingom

Pred príchodom do Hong Kongu nám preletelo hlavou mnoho otázok typu aký bude hostiteľ, kam to vlastne ideme a či sa nám to bude vôbec páčiť. Bez napínania vám poviem, že to bolo super. Ubytovanie lepšie ako v 5* hoteli, pohodlný gauč s výhľadom, vlastným bazénom a terasou priamo pri mori. Unikli sme obrovskému hluku veľkomesta na východ Hong Kongu, do kľudnej rybárskej dedinky Sai Kung. Veľmi rýchlo nám došlo, aké fantastické ubytovanie sa nám podarilo zohnať. A náš hostiteľ? Ešte lepší, s ktorým sme každý večer pri pivku alebo whisky prekecali hodiny. Bolo nám tak dobre, že sme si tu pobyt predĺžili o ďalšie dva dni. A predlžovali by sme ešte viac, kebyže nemáme booknutý ďalší let.

Fasa ubytovanie v Hong Kongu s výhľadom na more.
Fasa ubytovanie v Hong Kongu s výhľadom na more. (zdroj: NK)

Hong Kong City center

Prvý deň sa vydávame do centra Hong Kongu. Okamžite ma uchvátilo, akým spôsobom dokázali domestikovať prírodnú džungľu na tú betónovú. Chodníky sa na mnohých miestach museli jednoducho zavesiť do vzduchu, čo len podčiarkovalo najväčší problém Hong Kongu – nedostatok priestoru. Aj z tohto dôvodu je to jediné mesto na svete, kde premávajú výhradne dvojpodlažné električky. Obrovská turistická atrakcia, jedna z mála vecí, ktorá tu takmer nič nestojí (2 HKD za lístok). Podarilo sa nám chytiť predné miesta na poschodí. Akurát pri vystupovaní stiesneným schodiskom som sa tak udrel do kolena, až som pomyslel na koniec FasaTrasy. Poprechádzali sme sa pomedzi mrakodrapy, cez parčík až ku katedrále. Trajekt, ktorý je súčasťou hromadnej dopravy, nás previezol na druhú stranu zálivu – na Kowloon. Prešli sme Hong Kongským chodníkom slávy. Najznámejším borcom bol jednoznačne Bruce Lee – majster bojových umení tam mal náležitú sochu, ktorej som ukázal ako zaujať správny postoj.:) Odtiaľ mierime na Mong Kok – údajne najzaľudnenejšie miesto na svete. Ulice boli uzatvorené a na relatívne malom priestore sa tlačili tisícky ľudí. Pouliční umelci boli voľne pohodení v priestore a predvádzali svoje „majstrovstvo“. Čím extravagantnejší a nevkusnejší, tým väčšie publikum. Pozastavili sme sa pri niektorých, či náhodou nestratili súdnosť, zasmiali sa a išli ďalej. Táto štvrť je známa aj svojimi tematickými ulicami ako Bird street, či Sneaker street. Šialené množstvo obchodov s teniskami sme našli, žiaľ vtáčiky už mali po večerníčku. V roku 2012 ju údajne zatvorili na tri týždne kvôli pozitívnemu nálezu H5N1. Veríme, že neboli zatvorené pre ten istý dôvod aj tentokrát.:)

Iné ako dvojposchodové električky v Hong Kongu nenájdete
Iné ako dvojposchodové električky v Hong Kongu nenájdete (zdroj: NK)
Bruce Lee, majstri bojového umenia sa konečne stretli
Bruce Lee, majstri bojového umenia sa konečne stretli (zdroj: NK)
Mong Kok – najľudnatejšie miesto na svete plné obchodov a pouličných umelcov
Mong Kok – najľudnatejšie miesto na svete plné obchodov a pouličných umelcov (zdroj: NK)

Ostrov Lantau

Hoci Hong Kong radím medzi najvyspelejšie krajiny na svete a verejná doprava je výborne organizovaná, na druhú stranu Hong Kongu, kde sa nachádza jeho najväčší ostrov Lantau nám to trvalo asi 3 hodiny (asi 70 km). K najznámejšej atrakcii sa dá dostať aj lanovkou s presklenenou podlahou, ale množstvo ľudí nás odrádza. Odvezieme sa teda autobusom a k soche Tian Tan Buddhu, najväčšieho sediaceho bronzového Buddhu na svete (34 m), sme si to vyšlapali peši (rovnako ako aj tí lanovkári). Odtiaľ sme to mali už len na skok do rybárskej dedinky Tai O. Vydávame sa za dobrodružstvom na more, kde by sme mali vidieť vzácne ružové delfíny. Vynikajúca príležitosť, ak by sme sa neplavili s “moreplavcami” z Pink Dolphin Limited. To si žiaľ všímame až neskôr, takže máme len limitovaný výlet. Len more a žiadny delfín. Pohodový výlet zakončujeme grilovanou lastúrou, ustricou, sépiou a “mochi fish cake”. Hoci nie som veľký fanúšik morských plodov, bolo to výborné. Čo sa žiaľ nedá povedať celkovo o strave v Hong Kongu. Jednoducho mi vôbec nešmakovala a bola drahá.

Tian Tan Buddha je najväčším outdoor buddhom na svete, ostrov Lantau
Tian Tan Buddha je najväčším outdoor buddhom na svete, ostrov Lantau (zdroj: NK)

Victoria Peak

Na Victoria Peak sme sa rozhodli ísť až na druhý pokus, počas pracovného dňa. S vierou, že bude menej ľudí a dostaneme sa na vrchol jednoduchšie, sme však nepochodili. Hoci sme lístky v rukách mali do pol hodiny, “za bránou” sme čakali ďalšiu viac ako hodinu. Naše odporúčanie č.1 pre Hong Kong je ísť na Victoria Peak veľmi skoro ráno, autobusom alebo taxíkom. Funicular, ktorý vedie na vrchol je ale zaujímavý, miestami tak strmý, že stojaci ľudia mali čo robiť aby sa udržali na nohách. Výhľad zo samotného vrchu je úžasný. Hoci máme spiatočný lístok, obchádzame radšej davy a kopec, ktorý mohol byť kľudne aj lyžiarsky, ideme peši. Spoliehame, že pri zostupe nám pomôže najväčší eskalátorový systém na svete, ktorý sa nachádza na úpätí kopca. Ten však išiel práve opačným smerom, dole kopcom jazdí len medzi 6:00 až 10:00. Nechcel by som byť ten chudák, ktorého by na ceste do práce otočilo domov. Alebo áno?:)

Výhľad na skyline Hong Kongu z Victoria Peak
Výhľad na skyline Hong Kongu z Victoria Peak (zdroj: NK)

Disneyland

Samozrejme, že sme si nenechali ujsť aj najmenší Disneyland na svete. Vstupné ako za festival (75 eur za lístok) garantovalo slniečko na mojej tvári. Atmosféru dopĺňali neuveriteľne pozitívnou hudbou a najšťastnejšími zamestnancami na svete. Po jazde na koníkoch, po ktorej som vždy túžil, sme si to namierili na grizlyho rollercoaster. Počas ktorého som opäť túžil len po tých koníkoch. Skákali sme s padákmi, boli v kine, či na Tarzanovom strome. Zastrieľali sme si na mimozemšťanov a dotiahli to na až na level “Planetárnych Pilotov”! Pri odchode nás potešil nekončiacu radosťou alegorický voz, ktorý mal podľa mňa nekonečnú slučku. Napriek tomu, že som možno trochu sarkastický, oplatilo sa to vidieť, aj keď nemáte malé deti. Obzvlášť, ak ste ešte v Disneylande neboli.

“Cukríkový hrad” – dominanta Disneylandu v Hong Kongu
“Cukríkový hrad” – dominanta Disneylandu v Hong Kongu (zdroj: NK)
Jeden z vozov alegorického sprievodu v Disneylande
Jeden z vozov alegorického sprievodu v Disneylande (zdroj: NK)

Kajakovanie v Hong Kongu

Kajak asi nepatrí medzi najvyhľadávanejšie aktivity, ktoré by turisti v Hong Kongu robili. My sme si to však pochvaľovali. Hoci bol december, voda bola príjemne teplá. Kajakom sme oboplávali 4 malé ostrovy. Hrali sme sa s mušľami, skočili do vody, plávali, pozreli sa zblízka na plávajúce rybárske dedinky. Na jednom ostrove sme sa zastavili pozrieť UNESCO kostol a dopriali si mega tofu dezert s domácim chladeným kvetovým čajom. Na večeru nám domáci pripravil fasa Hot Pot. Robí sa v špeciálnom hrnci s dvoma oddelenými časťami, nazvime to pre štipľavú a neštipľavú “polievku”. Hádžeme tam všetko od mäsa, zeleniny, hríbov, tofu, až po kuracie paprčky. Bolo to veľmi príjemné a pohodové zakončenie nášho výletu, mimo ruchu veľkomesta.

Kajak – netradičná turistická aktivita v Hong Kongu
Kajak – netradičná turistická aktivita v Hong Kongu (zdroj: NK)

Hong Kong nakoniec opúšťame s veľkou nevôľou po piatich dňoch neskoro popoludní, na úkor času, ktorý budeme môcť stráviť v Macau. Hong Kong však ponúka viac ako sme stihli zažiť. Či už návšteva najväčšie akvária na svete, údajne výborné prírodné treky alebo návšteva nášho hostiteľa ma zrejme zavejú naspäť.

Viac informácií z našich ciest môžete nájsť na Facebook stránke FasaTrasa alebo na našom cestovateľskom blogu FasaTrasa.

Peter Ondriaš

Člen cestovateľského dua na fantastickej ceste naprieč Áziou, aka FasaTrase. Dobrodružstvo začalo v septembri 2016 a trvalo presne 365 dní. Za ten čas sme precestovali 17 krajín a navštívili množstvo úžasných miest. Radi by sme sa s ostatnými podelili s našimi zážitkami, preto (občasne) píšeme blogy. Našu cestu ste mohli sledovať aj na stránkach Facebooku alebo na našom blogu FasaTrasa. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromné