Ako sme v Laose leteli džungľou a spali na strome

Žiadne halucinogény sme na to nepotrebovali, hoci to by bolo asi lacnejšie. Vyskúšali sme najznámejšiu atrakciu Laosu – The Gibbon Experience. V diskusiách mnohými cestovateľmi ospevovaný ako najlepší zážitok JV Ázie.Čo my na to?

Džungľou sme sa mohli spustiť aj vo dvojici – aby sme boli ťažší a došli do cieľa:) (zdroj: NK)

The Gibbon Experience môžeme nazvať zážitkovo-dobrodružnou kanceláriou, ktorej ušľachtilým cieľom je chrániť malú populáciu Gibbonov, podporovať zamestnanosť Laosanov, či podieľať sa na rozvojových projektoch. Za zdrojom financovania nemusia chodiť priďaleko. Chodí si len tak samo a v predstihu asi 4 týždňov, minimálne toľko týždňov dopredu odporúčam rezerváciu. Za 2-dňový (Express) alebo 3-dňový (Classic, Waterfall) trek džungľou spojený s niekoľko kilometrov dlhými ziplajnami a nocovaním na strome sa sumičky pohybujú okolo 175, resp. 300 eur a je o ne obrovský záujem. Všetko potrebné ako strava, voda, doprava, posteľ na strome je v cene. Aj tak by som povzbudil akéhokoľvek záujemcu o toto dobrodružstvo o pribalenie páru plechoviek pivka a šutemínu (maškrty). Celý čas do seba tlačiť ryžovo založené jedlo by nebavilo ani Číňana. A pivo? Proste... Jednoducho... Nerieš a ber.

Naše netradičné ubytovanie v džungli, na strome
Naše netradičné ubytovanie v džungli, na strome (zdroj: NK)

Deň 1

Z dôvodu veľkého záujmu v našom termíne sme stihli len 2-dňovú verziu (Express) – hoci sme to riešili mesiac dopredu. Po krátkej inštruktáži v Huay Xai nasadáme na korbu nákladného pick-upu. Nešetrne nám hodinu fúka do uší (1.tip - sadnite do kabíny). Po príchode na miesto určenia sa začne rozdeľovať, kto bude spať na menšom a väčšom strome. Tentokrát o nás bez nás. Spíme na tom menšom. Bez debaty. Počiatočne sklamanie prechádza, po pár hodinách. Trek sa začína prudkým kopcom a hneď sa zisťuje, kto je ako pripravený. Slečny s dáždnikom a topánkami viac do mesta ako do lesa v priebehu 10 minútového stúpania zaostávajú už 15 minút. Sprievodcovia pružne reagujú a každý si ďalej môže ísť svoje tempo. Všetci sme to dali a to je základ! Nezáleží, či s dáždnikom alebo bez neho. Po necelých dvoch hodinách treku začína ziplajnové dobrodružstvo. Po prvom krátkom ponad rieku sa to riadne rozbalilo. Laná tak dlhé, že nevidíme na ich druhý koniec. Preto si musíme posielať signály tromi údermi do lana ako od Zdena Cháru - na upozornenie, že lano je voľné. Lietame ponad džungľu stovky metrov dlhými ziplajnmi, z ktorých ten najdlhší meria 570 metrov. Maximálnu povolenú rýchlosť nepoznáme, ale údajne si môžeme fičať do 60 km/h. Tajomstvo je buď v tvojej nadváhe alebo aerodynamickom schúlení. Ani jedno očividne nemáme, nakoľko sa musíme párkrát prerúčkovať do cieľa. Medzi jednotlivými ziplajnami absolvujeme krátky, 5-10 minútový pochod a okolo piatej po obede dorážame (samozrejme, že ziplajnom) do nášho domčeku na strome. Keďže ešte nemáme dosť, ideme sa pozrieť do „džunglej centrály“ sprievodcov, kde sa pripravujú večere/raňajky a všetci zamestnanci tam prespávajú. Zahrám si nohejbal s typickou ratanovou loptou, pokecáme a ideme späť na strom, kde nás už čaká večera.

Pochod džungľou pomedzi bambusy. Mačety sme však nepotrebovali.
Pochod džungľou pomedzi bambusy. Mačety sme však nepotrebovali. (zdroj: NK)
Ziplajny tak dlhé, že nevidno takmer ani na ich koniec
Ziplajny tak dlhé, že nevidno takmer ani na ich koniec (zdroj: NK)

Domček na strome vo výške viac ako 30 metrov nemá chybu. Hoci mal plechovú strechu (všade sa totižto propagovala prírodná), takéto trojposchodové bývaníčko by som bral aj doma. Na prízemí sa nachádzal vstupný výťah ziplajn a toaleta so sprchou. Na druhom poschodí boli matrace na spanie a kuchynka s tečúcou pitnou voda. Veď sme v 21. storočí, nebuďme prekvapení. Na našom strome bolo dostatok miesta pre 8 ľudí. „Izby“ vznikajú zvesením závesov nad matrace. Nečakaj 5 hviezdičiek, si predsa na strome – na oblohe sme ich našli viac. My sme boli mega spokojný.

Štýlová kuchynka na strome. Riady si v nej vyskúšali umyť všetci
Štýlová kuchynka na strome. Riady si v nej vyskúšali umyť všetci (zdroj: NK)
Olovrant po príchode na strom padol vhod
Olovrant po príchode na strom padol vhod (zdroj: NK)
"Spálňa" pre 2 osoby vznikne zvesením plachty proti komárom
"Spálňa" pre 2 osoby vznikne zvesením plachty proti komárom (zdroj: NK)

Deň 2

Druhý a zároveň posledný deň začíname budíkom o šiestej. Je to dobrovoľné, ale prečo by sme sa nešli povoziť na ďalšie ziplajny. Zdoláme ich zo päť a ideme do stromu na raňajky. Hoci sa našlo aj vajíčko a dáka zeleninka, základom zostáva ryža. Zbalíme si tých pár švestiek (najdôležitejšie repelent, voda, zubná kefa...), ktoré máme so sebou a opäť s miernym rozbehom zoskakujeme z vysokého stromu zaistení na ziplajne. Keďže sme súčasťou menšej skupinky spiacej na menšom strome, ideme okukať ešte ten väčší. Oba stromy sú fantastické.

Atmosféra veľkého stromu. Pojme niečo viac ako 15 ľudí
Atmosféra veľkého stromu. Pojme niečo viac ako 15 ľudí (zdroj: NK)

O deviatej opäť pokračujeme v lietaní džungľou s krátkymi pochodmi medzi jednotlivými lanami. Pri pomalších ziplajnoch nám sprievodcovia dovolia spustiť sa vo dvojici. Čo v prípade dvoch muších váh umožňuje doraziť dokonca aj do cieľovej stanice (bez potreby rúčkovania)! Celý trek končíme okolo jednej po obede v chatke pri priezračnom potôčiku. Oba dni sme namerali približne po 10 000 krokov, čo by nemalo predstavovať vysokú záťaž pre väčšinu ľudí. Na obed si doprajeme (ako inak) ryžu a švacneme sa do vody. Po asi hodinovom voľnom programe nasleduje už len hodinový presun naspäť do Huay Xai na korbe nákladiaku.

Peťo sa blíži na
Peťo sa blíži na  (zdroj: NK)

Spočiatku sme boli mierne rozladený z nedostupnosti 3-dňového Waterfall-u ale 2-dňový Express bol super. Ak by sa Vám stalo niečo podobné, nemusíte kvôli tomu vešať hlavu na klinec. Rozhodne to považujeme za jeden z najlepších zážitkov na našej FasaTrase, nielen v JV Ázii.

Praktické rady v skratke:

• Rezervácia 5 týždňov vopred by mala postačovať

• Tenisky v suchej sezóne vyhovovali (inak trekové)

• Do batôžku hlavne vodu, repelent (s vysokým DEET), zub. kefku

• Drobné na drink na poslednej zastávke v džungli

• Odporúčame nejaké karty, snack, či plechovku pivka na večer

• Ak sa po návrate z treku ponáhľate do Thajska, autobusy o 16:00 stíhate

Viac informácií z našich ciest môžete nájsť na Facebook stránke FasaTrasa alebo na našom cestovateľskom blogu FasaTrasa.

Peter Ondriaš

Člen cestovateľského dua na fantastickej ceste naprieč Áziou, aka FasaTrase. Dobrodružstvo začalo v septembri 2016 a trvalo presne 365 dní. Za ten čas sme precestovali 17 krajín a navštívili množstvo úžasných miest. Radi by sme sa s ostatnými podelili s našimi zážitkami, preto (občasne) píšeme blogy. Našu cestu ste mohli sledovať aj na stránkach Facebooku alebo na našom blogu FasaTrasa. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromné